Trots att vi idag är så mycket framför datorer och telefoner så använder vi fortfarande trycksaker som posters, flygblad, broschyrer och annat för att sprida reklam och information.
Digital information och reklam dyker snabbt upp, men försvinner lika snabbt igen. Vi ser den och påverkas men kan inte spara den på samma sätt som vi kan göra med en trycksak. En meny från den lokala pizzerian kan sitta uppe på kylskåpsdörren i månader, alltid tillgänglig när man blir sugen.
Moderna metoder för att trycka har inte ersatt, men kompletterar, den traditionella offset-tekniken. Företag som ägnar sig åt trycksaker har idag tillgång till digitaltryck och besitter en modern maskinpark även för det.
Välj metod efter ändamål
Offset är det vanligaste sättet att trycka broschyrer, tidskrifter och reklamblad som trycks i en större upplaga. Det passar för information från företag eller föreningar som går ut till många. Naturligtvis trycker man med moderna, miljövänliga metoder och använder sig av så mycket närproducerat material som möjligt.
Vill man producera något snabbt och i mindre upplaga så väljer man kanske digitaltryck. Digitaltryck är färdigsorterat när det kommer ur maskinen, och det går att anpassa utseendet på varje individuell trycksak. Man kan exempelvis byta ut adressat eller bild för att anpassa erbjudanden så att de blir mer personliga.
Företag som arbetar med trycksaker vet att det behöver vara korta leveranstider och att en deadline måste hållas. Om en trycksak inte är framme vid rätt tillfälle kan det i värsta fall vara försent.